fbpx

טיפול בילדים

hj

המצב ודאי מוכר לכם – ילדכם אינו מתנהג כתמול שלשום ואתם מנסים לנחש מה לא בסדר איתו, או שאירוע משמעותי קרה בסביבה הקרובה והוא אינו מראה לכאורה סימנים שהייתם מצפים שיראה.

טיפול בילדים אינו דומה לטיפול במבוגרים בשל השוני באופן שבו ילדים מבינים וחווים את העולם. ילדים רבים מתקשים לספר ולשתף על מצוקות וקשיים שהם חווים בחיי היום-יום שלהם – גם כאשר מדובר בילדים בעלי יכולת מילולית גבוהה.

הדרמה היא כלי המאפשר לילדים להביע את עצמם. הרגשות, ההתנסויות והחוויות מובעות בדרמה בצורה עקיפה – לילד קל יותר להביע רגשות מפי דמויות דמיוניות מאשר במישרין, עובדה זו הופכת את הפסיכודרמה לכלי טיפולי אפקטיבי במיוחד עבור ילדים ובני נוער המתקשים להביע את עצמם בצורה של תקשורת ישירה ולילדים בעלי קשיים רגשיים וחברתיים.
בעזרת המשחק הילד יכול לשתף את המטפל בחוויות, התנסויות ורגשות, והמטפל יכול לתמוך בו ולסייע לו. הטיפול במשחק מעודד יצירתיות, מעורבות פעילה וביטוי עצמי אותנטי. במשחק, קשת רחבה של רגשות – כולל  כעס, פחד, אשמה וקנאה – הופכים לגיטימיים. המשחק הוא שטח מפורז, אזור חופשי מביקורת, שבו הילד יכול להתנסות בלי לפחד מכישלון.

בחדר הטיפולים, אני יוצרת קשר עם הילד המטופל באמצעות המשחק תוך שימוש בכלים מקצועיים מתחום הפסיכודרמה והטיפול בהבעה ויצירה, ודרך כך מבינה מהם הנושאים המרכזיים המעסיקים אותו.
במהלך הטיפול, הילד המטופל משחזר דרך משחק סימבולי סיטואציות יומיומיות אותן הוא חווה.
לדוגמה: ילד שחש פגוע ודחוי ישחזר במשחק את תחושותיו על ידי בחירת בובה קטנה פיזית או פגומה בהשוואה לבובות אחרות בחדר.

במהלך הטיפול בילדים אני עושה שימוש בנוסף לפסיכודרמה גם באומנות פלסטית, בובות, דמויות של בעלי חיים, חיילים, דמויות אנושיות, קלפים ומשחקי קופסה. כלים אלה מאפשרים לי להתחבר אל הילד, לרכוש את אמונו, לעודד את היצירתיות שבו ולאפשר לו לבטא באופן חופשי את רגשותיו.

 

מתי כדאי להפנות את הילד לטיפול?

ההחלטה אם לשלוח את ילדכם לטיפול רגשי היא קשה ולעתים מעוררת מצוקה בפני עצמה. בניגוד למבוגרים, ילדים אינם מביעים על פי רוב רצון להגיע לטיפול, ולעיתים קרובות אף יתנגדו לטיפול. לכן, עליכם כהורים להחליט עבורם אם יקבלו טיפול או לא.
הסיבות להפניית ילד לטיפול רגשי לילדים הן רבות  והמשותף לכולן הוא שמדובר בהתנהגויות המבטאות מצוקה רגשית:

  • התנהגות עצבנית או אלימה
  • חוסר ויסות רגשי וקושי בדחיית סיפוקים
  • התנהגות שאינה תואמת לסביבה, לסיטואציה או לגיל (ילדותית מדי או בוגרת מדי)
  • קשיים חברתיים, קשיים לימודיים, שינויים בדפוסי האכילה והשינה ועוד.

במקביל לטיפול בילדכם אני מקפידה לשמור על קשר רציף איתכם ההורים על מנת לכוון, לשתף בדברים משמעותיים שעלו בטיפול, לשמוע על אירועים מיוחדים שקרו בין מפגש למפגש ועוד.

במידת הצורך אני גם מקיימת שיחות עם גורמים מקצועיים במסגרות החינוכיות השונות שלהן הילד שייך – גן, בי״ס וכו׳.