טיפול קבוצתי בילדים

הפעילות במסגרת קבוצת פסיכודרמה לילדים מבוססת על אלתור. הילדים נעזרים בחושים ובדמיון על מנת להביע את רגשותיהם, ומתבטאים באמצעות תנועה, יצירה ומשחק תפקידים.
דרך הקבוצה מתרגלים הילדים התמודדות עם נושאים כמו היכרות עם ילד חדש, התמודדות עם כעס ונטייה להתנהגות אלימה, פתרון קונפליקטים, דחיית סיפוקים, הקשבה, התמודדות עם גבולות וסמכות, נתינת אמון, עבודה בצוות ועוד.

קבוצת פסיכודרמה לילדים נפתחת בשני מפגשי היכרות שבהם אני מכינה יחד עם הילדים חוזה המבוסס על שלושה עקרונות:

  • ראשית: על הילדים לכבד זה את זה ולהקשיב זה לזה. אם ילד נפגע מחברו לקבוצה, הוא מספר על הפגיעה בקבוצה ולא "מטפל" בזה באופן אישי.
  • שנית: כל מה שנאמר בקבוצה הוא סודי. הסודיות מבטיחה שיתוף ופתיחות מרבים ומאפשרת תהליך חשוף יותר. כך כל ילד מביא לקבוצה את עצמו.
  • שלישית: אלימות, מכל סוג, אסורה בהחלט.

במפגש הראשון אני מקיימת לרוב פעילות משותפת לכל הילדים – בחירת שם לקבוצה, או בניית סמל.
כבר בשלב זה מקצת הילדים מתמודדים עם ביקורת (כאשר ילדים אחרים אינם מקבלים את רעיונותיהם), ומקצתם מתמודדים עם פשרה (נאלצים לקבל את רעיונותיהם של אחרים).
מטרת הפעילות, לקיים עשייה חברתית שאינה בולעת בה את היחיד – רעיונותיו של כל ילד באים לידי ביטוי ובכל זאת מתכנסים לידי רעיון אחד ויחיד ששייך לקבוצה כולה.

במפגשים הבאים אנו עוסקים ברגשות – בקנאה, בכעס, בתסכול, באהבה וכיוצא באלה. באמצעות פסיכודרמה ואמנויות שונות אנו עוסקים בגבולות שלנו וביכולת שלנו לשמור עליהם: האם אנו פולשים לתחומו של האחר? האם אנו בכלל שמים לב לכך? איך זה גורם לו להרגיש?
בכל פגישה הילדים מביאים מצבים מתוך החיים שלהם ואנו "מציגים" את המצבים הללו באמצעות חילוף תפקידים שכל חברי הקבוצה שותפים לו.
אם לאחד המפגשים אחד הילדים מגיע נסער במיוחד, למשל, מירב תשומת הלב נתונה לו והסערה שלו משמשת אותנו כחומר גלם למפגש, פשוט משום שזה טבעי וקורה לכולם, וכל אחד יכול ללמוד מכך משהו.

יפה לראות איך מפגישה לפגישה מתחזק הקשר בין הילדים בקבוצה והם מרגישים נוח לשתף זה את זה בחוויותיהם ואפילו לספר זה לזה אם נעלבו.
חשוב לי להדגיש כי רוב המצבים המקבילים בגן או בבית הספר נותרים לא מטופלים והילדים, במקום לדבר על העלבונות והכעסים, במקרה הטוב "שומרים אותם בבטן" ובמקרה הגרוע מגיבים באלימות.

במפגשים האחרונים אני בדרך כלל נותנת לילדים משימה משותפת גדולה ומיד רואים את ההבדל הגדול בין המפגש הראשון למפגשים אלו. היכן שהיו חילוקי דעות, עלבונות וכעסים יש עכשיו שיתוף פעולה גדול. אם יש ילד שעדיין חווה קושי הילדים האחרים נחלצים לעזרתו ונותנים עצות.

לסיכום, חשוב לי לציין כי ילדים משתמשים בדרמה ובמשחקי תפקידים באופן טבעי. כך הם מביעים את עצמם. כך הם גם לומדים תפקידים חדשים ומאמצים אותם.
משום כך עבודה עם ילדים באמצעות פסיכודרמה היא טבעית כל כך ומצליחה היכן שניסיונות מסוגים אחרים לעתים קרובות עולים בתוהו.
קל להם יותר, לילדים, להביע רגשות ולספר על חוויות והתנסויות באמצעות "צד שלישי" – דמויות פרי דמיונם, מאשר במישרין. השימוש באומנות בעבודה טיפולית מחזק את תחושת הזהות העצמית של הילד ותורמת לפיתוח הפוטנציאל האישי שלו.
הקבוצה נותנת לילדים הזדמנות לשיפור המיומנויות החברתיות שלהם וליצירת תקשורת חברתית חיובית. תחושת השייכות והתמיכה שהם מקבלים מהסביבה מעניקה להם, לעתים לראשונה, ניסיון חברתי חיובי, ומאפשרת להם לבטא את עצמם בחופשיות, ולרכוש שליטה עצמית.

שירותים

תפריט
תפריט