איך שדלת מסתובבת

התסריט הבא ודאי מוכר לכם: קשר רומנטי של חבר או חברה עולה על שרטון, ואתם משמשים אוזן קשבת. תחילה לא ברור לכם "מי נגד מי", אבל לאט לאט אתם מצליחים לחבר את הקצוות. לפתע הכל מתבהר, והמסקנות נהיות ברורות מאוד. אתם מייעצים לחבר בעדינות אך בקור רוח: "הקטנת את עצמך לגמרי", או "זה רק עניין של אגו, את גם ככה לא רוצה אותו", או "קפצת מהר מדי אל העתיד, חיית בפנטזיה, ולא כאן ועכשיו".
אבל מה קורה כשאנחנו בעצמנו הולכים לאיבוד? כאן הדברים כבר הרבה פחות ברורים.

כשמדובר בחיי זוגיות ואהבה, הרבה יותר קשה ליישם מסקנות ועצות מאשר להשקיף מהצד ולהעניק אותן, בעיקר משום שהמעורבות הרגשית שלנו בסיטואציה מכסה את עינינו ומונעת מאיתנו להישיר מבט אל עבר המציאות. כך מתקבעים להם דפוסי התנהגות שאנו אפילו לא מודעים להם.

בקבוצות פסיכודרמה וזוגיות שאני מנחה, אני מציעה למשתתפים מבט ישיר ועמוק על הדרך שבה הם מתחילים ומנהלים קשרי זוגיות, כך שהם יכולים להפוך בעצמם לאותו חבר המשקיף מהצד. העבודה בקבוצה מלווה תהליך יפהפה של התבוננות בצדדים שמהם אנו נוטים לברוח, ובהמשך שינוי וצמיחה מתוך הכרה בהם.

אל אחת מקבוצת הזוגיות שהנחתי הגיעה שירה – מעצבת גרפית מצליחה ומלאת בטחון, שנונה ויפה. לפני למעלה משנתיים הסתיים הקשר הזוגי האחרון של שירה, ועדיין נשאר בו, לפחות מבחינתה, משהו לא פתור.
משחקי התפקידים בקבוצה חשפו את העובדה ששירה לא נפרדה מהבחור "כמו שצריך", ונוסף על כך אגרה בתוכה כעסים שהיו מופנים כלפיו והיא מעולם לא בטאה. שירה נפרדה ממנו כשהיא מבינה אותו לחלוטין כלפי חוץ, אבל שוצפת וקוצפת מבפנים.
מהר מאוד התברר לחברי הקבוצה כי לא קשה בכלל להכעיסה, אבל שירה סירבה להכיר בכעסיה.

אחת העבודות המרכזיות שהתרחשו מבחינתה של שירה בקבוצת הזוגיות הייתה הכרה בכעס, ביטויו והשלמה עם דימוי עצמי חדש, שבו לא הכל קסום ומושלם.
במקביל, נחשפה דמותו של הבחור שממנו נפרדה לפני כשנתיים – מוצלח, שנון, יפה וחזק – בדיוק כמוה. נחשף גם אופיו של הקשר ובעקבותיו גם סיבת הפרידה.
כשנשאל הבחור, דרך שירה כמובן – מדוע הסתיים הקשר, השיב, דרך שפתיה, כי היא הייתה תלותית ונזקקה תמיד לאישוריו, אישורים שקצרה ידו מלספק. ליד אחרים התנהגה שירה בהתאם לנתוני האישיות המרשימים שלה, אבל בחברתו התגמדה ולא הצליחה להיות כפי שהיא באמת.
עד מהרה התברר כי לשיטתה של שירה, בקשר זוגי אחד אין מקום לשני אנשים חזקים. באופן טבעי נמשכה אליהם, אבל בדיעבד התברר כי רוב הקשרים שלה הסתיימו בגלל נטייתה להקטין את עצמה מולם.

כשני מפגשים לפני סיום התהליך הקבוצתי, הכירה שירה בחור נוסף – מוצלח, שנון, יפה וחזק. מרוב פחד וחשש כמעט בטלה את המפגש שקבעו ביניהם, אבל לבסוף החליטה להשתמש בכלים שקבלה בקבוצת הזוגיות ולנסות הפעם משהו אחר; להביא את שירה האותנטית – מוצלחת, אבל גם חוששת ונלחצת ובעיקר, כמו כל אדם, לא מושלמת.
לפני חודש עברו שירה ואותו בחור לגור יחד, והעתיד נראה טוב. איש אינו יודע מה מסתתר מאחורי כל "דלת מסתובבת" הנקרית בדרכו, אבל לשירה דווקא יש דעה מוצקה באשר לדלת המסתובבת הזו – אם הייתה פוגשת את הבחור מספר חודשים לפני העבודה שעשתה בקבוצה, כנראה שהקשר עמו, כמו עם רבים אחרים שעברו בחייה, היה הולך לאיבוד.

שירותים

תפריט
תפריט